March 8, 2016

Fenomena Gerhana Matahari Separa 9 Mac 2016


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Alhamdulillah pada 9 Mac 2016 nih kita sekali lagi dapat menyaksikan fenomena Gerhana Matahari Separa..

Gerhana matahari ini berlaku apabila bulan melalui antara matahari dan bumi hal ini membuatkan matahari tertutup dan hanya sebahagian sahaja yang kelihatan..


kredit

Di Malaysia, kita akan dapat menyaksikan fenomena gerhana matahari separa ini dari jam 7.24 pagi hingga 9.31 pagi.. Walaubagaimana pun, anda dinasihatkan menggunakan penuras bagi melihat fenomena ini bagi mengelakkan mata anda rosak sehingga boleh menyebabkan buta..




Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) bersata, ia satu-satunya fenomena gerhana matahari separa yang dapat disaksikan di Malaysia pada tahun ini. Jika tidak, anda perlu menunggu sehingga 26 Disember 2019 untuk menyaksikannya sekali lagi..



Sumber : ANGKASA


gensi Angkasa Negara (ANGKASA) berkata, ia adalah satu-satunya fenomena gerhana matahari separa yang akan dapat disaksikan di Malaysia pada tahun ini atau perlu menunggu sehingga 26 Disember 2019 sebelum berpeluang menyaksikannya sekali lagi.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/129293
Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) berkata, ia adalah satu-satunya fenomena gerhana matahari separa yang akan dapat disaksikan di Malaysia pada tahun ini atau perlu menunggu sehingga 26 Disember 2019 sebelum berpeluang menyaksikannya sekali lagi.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/129293
Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) berkata, ia adalah satu-satunya fenomena gerhana matahari separa yang akan dapat disaksikan di Malaysia pada tahun ini atau perlu menunggu sehingga 26 Disember 2019 sebelum berpeluang menyaksikannya sekali lagi.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/129293

10 comments:

  1. ala.. lambat tau.. dahhabis lah ni.. huk2

    selalu tadak peluang nak tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. esok laa Zaf.. cuba tengok tarikh tu betul2..

      Delete
    2. yelahhhh xtau pun ada..terlepas pulak lau x leh tumpang zaf hehe

      Delete
    3. esok pagi la El.. tunggu depan opis tau..

      Delete
  2. tgk gambar ni mcm blaja sains balik lak..ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan rasa macam belajar sains plak.. ingat lagi masa sekolah dulu tengok gerhana kat dalam besen berisi air..

      Delete
  3. nak kena standby dpn pintu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu depan pintu esok pagi tau..

      Delete
  4. entah bila nk dpt tgk lg.. tak dpt tgk thn ni

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...