December 17, 2013

JaLaN-JaLaN Ke KuCHinG, SaRaWaK PaRt 3

Assalamualaikum semua.. Sambung lagi citer trip ke Kuching, Sarawak.. Kena citer part by part sebab banyak sangat gambar dan info yang nak dikongsikan.. Maaf la terpaksa menunggu lama untuk satu2 entry.. Gambar banyak sangat, tu yang membuatkan lambat proses mengupload apa bagai..

Perjalanan Hari Ke-3

Pagi nih kami bersarapan di restoran bersebelahan ngan RJ Ayam Penyet yang tak dapat makan malam sebelumnya sebab penuh.. Terlupa plak nak snap gambar restoran yang makan malam tuh.. Tapi ingat la namanya Ratu Ayam Penyet.. Hehehe..


Ni la restoran yang tak jadi makan malam sebelumnya.. Last makan kat restoran Ratu Ayam Penyet.. Pagi nih kami breakfast sebelah restoran nih.. Lupa nak snap plak.. Hehehe..


 
Ni plak Mahkamah Syariah di seberang jalan lokasi restoran nih.. Kalau korang nak tau la lokasinya.. Memang tak jauh dari hotel kami..
 

 
Cerr teka Gunung apa kah ini???
 

 
Ok dah selamat sampai ke Kampung Budaya Sarawak.. Tiket masuk rm50 okey bagi dewasa.. Kanak tak pasti plak, mungkin separuh harga kot..
 

 
Tak ramai nak masuk, cuma kami berempat ja terjah masuk.. Yang kat belakang tuh salah seorangnya..
 
 
 
Okey ni la lebih kurang gambaran Kampung Budaya Sarawak..


 
Posing dulu sebelum memulakan penjelajahan di Kampung Budaya Sarawak nih.. Kami berada di sini lebih kurang jam 10.00 pagi..


 
  Lupa snap rupanya nama rumah nih.. Tak ingat laa, kna check balik dalam pasport yang kat tangan tuh..
 

 
Tak boleh masuk okey sebab tengah dalam pembaikan..
 


 
Inilah rupanya Batu Santubong yang dimaksudkan..
 
 
 
Dan lagi..


 
Mari kita memanjat tangga kayu nih..
 

 
Alaa gambar rumah mana ye.. Lupa snap lagi ke??? Hahaha hasil semakan hanya gambar berposing di dalam rumah Iban je yang ada.. Sori..
 

 
Buai laju2.. Hahaha.. Posing saja ye..
 
 
 
Posing dulu ye..
 

 
Posing lagi.. Opss gaya manja gitu.. Hahaha..
 


 
Dia sebenarnya bukan rumah tetapi serupa dangau gitu bak kata orang utara..
 
 
 
Kita belajar sumpit dulu.. Tak sangka kena jugak kat polisterin kat depan tuh.. Jadi laa kan.. Harga untuk 3 kali sumpit rm1 jer.. Try laa best tau..
 

 
Tinggi umah nih.. 


 
Mak cik kat sebelah tu dah tak larat nak naik katanya.. Dia datang dari KL.. Nampak tak tangga yang orang tengah naik tuh.. Ada sorang India tu sandal dia jatuh kat bawah masa naik tangga tuh.. Hehehe kesian kan, nasib dapat ambil balik..


 
Opss gambar kabur la plak.. Tak pelah banyak gambar kan..
 
 
 
Nak tarik jap.. Elehh eksyen jer bukan betul ye..
 

 
Cantikkan ukiran tuh.. Sarawak nih kaya dengan ukiran sebegini..
 

 
Kat sini dia gunakan ini untuk idupkan api.. Tapi bagi satu suku kaum yang lain ada yang menunjukkan dia bersedia untuk berperang ye.. Tak ingat plak suku kaum mana.. Jadi jangan memandai terjah rumah orang sesuka ati ye bila tengok ada benda ni depan rumahnya..
 

 
Cara penghasilannya.. Menarik kan..
 
 
 
Meh kita singgah Rumah Melanau plak..
 

 
Oppss jangan terpedaya dengan gambar nih.. Sebenarnya jejaka di bawah itu adalah... Jeng3..
 

 
Milik my friend nih, Linda.. Dia sendiri yang snapkan gambar tu ye.. Jangan salah anggap plak ye.. Hahaha.. Sebenarnya ikut turutan gambar ni dulu, saja nak wat gempak.. Hehehe..
 

 
 
 
Batu bentuk topeng ye..
 

 
Batu ni pun dekat ngan batu topeng tadi..
 

 

 
Cantikkan titisan hujan pada batu nih.. Macam ukiran plak rupanya..
 
 
 
 
Rumah Melayu macam kat sini jugak laa..
 

 

 
Macam kontena plak rupanya Rumah Cina.. Terpaksa rushing skit ye sebab nak tengok tarian kebudayaan yag kan bermula jam 11.30 pagi..
 

 
Posing ngan patung nih dulu.. Ramai sangat nak masuk auditorium yang akan diadakan persembahan tarian kebudayaan..
 
 
 
Penat laa tunggu loading video tarian kebudayaan yang ada.. Nanti kalau sempat ngan boleh akan diuploadkan video tersebut.. Maaf gambar ke Taman Buaya pun tak dapat upload sebabnya kamera bateri dah kong gara2 rakam video tarian kat Kampung Budaya Sarawak.. Lastly petang hari tersebut kami ke kilang pasu.. Rembat satu jerr takut pecah usung banyak2..
 
Malamnya, ingatkan nak makan seafood.. Tapi memandangkan restoran yang nak tempah tutup pada hari tersebut.. Kena plak bila dah sampai tempat tersebut, orang teramatlah ramai sebabnya ujan waktu tersebut dan terpaksa berebut2 tempat dengan orang lain yang turut sama menunggu.. Akhirnya majoritinya buat keputusan nak makan kat tempat lain.. Yelah prut dah lapar okey..
 
 
 
Tengoklah macam2 aksi ada bila dah masuk dalam lif.. Hahaha.. Layan jelah..
 
 
 
 
Ok la entry seterusnya akan bersambung lagi ye.. Harap sabar menunggu..
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...