December 31, 2015

Tarikan Baru Di Pulau Pinang - PG Gold Museum


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Hai dah lama sampai ke PG Gold Museum hari ni baru sempat nak update bagai.. Maaf ya PG Gold Museum..

Kali ini Eyda review PG Gold Museum plak.. Ini rentetan kunjungan Eyda bersama blogger yang lain ke PG Gold Museum yang pertama di Malaysia.. Pastinya pencinta barangan emas dan perak akan menyukainya.. Malahan kanak-kanak pun menyukainya..


PG Gold Museum

Inilah rupa PG Gold Museum beserta lokasinya..




Di sini kita dapat belajar mengenai sejarah, kisah dan cara penghasilan emas.. Selain itu, di sini juga kita diberi peluang untuk mendulang emas, memegang emas 50kg dan melihat demo cara penghasilan jongkong perak seberat 1 kg di depan mata..

Jom tengok gambar-gambar lain di PG Gold Museum..

Izzat dan Kimie bergambar dulu..

Tercatat dalam Malaysia Book of Record

Dapat merasai sendiri memegang emas..

Kat sini boleh beli ya emas.. pilih-pilih, ada pelbagai jenis di sini..

Duit khas pun ada..

Dah abis berlegar kat ruang depan, apa kata kita tengok harga tiket dan waktu demonstrasi pembuatan jongkong perak..



Mula beroperasi bulan Mei 2015


Harga tiket
 
Tiket
Dewasa - RM28
Kanak-kanak (7-12) dan Warga Emas (60 tahun ke atas) - RM15
Kanak-kanak bawah 7 tahun - Percuma
 

Waktu demonstrasi pembuatan jongkong perak

Dah selesai beli tiket, jom kita masuk ke dalam dulu.. Dapat laa mengetahui mengenai emas, sejarah dan cara penghasilan emas..

Macam nih rupanya emas yang ditemui..



Emas banyak di Asia Tenggara terutamanya Indonesia..

Gigih bekerja..

Banyaknya duit.. Inilah tempat "Gold Wish"

Jom kita belajar cara mendulang dan merasai sendiri pengalaman mendulang.. Emas yang dapat boleh bawa balik ya..


Gigih mendulang..

Inilah rupa emasnya.. Eyda dapat 3 ketul..

Jom tengok emas 50 kg.. Sebab atas faktor keselamatan, kami tak dapat snap.. Pinjam gambar daripada PG Gold Museum jer..





Dah pegang emas 50kg, jom jenjalan lagi terjah apa yang ada..

 



Khasiat barangan perak



Jom tengok cara pembuatan dan pegang sendiri perak 1kg..


Demo pembuatan perak.. Sama caranya dengan pembuatan emas..




Sebelum keluar, jom bergambar dulu..

 
 
Terima kasih kasih kepada PG Gold Museum..
 




 
PG GOLD MUSEUM
95, Lebuh Bishop,
10200 Penang.
Tel : +604-2619999
Whatsapp : +60124408916


Waktu operasi
Dibuka setiap hari termasuk cuti umum dari jam 9 pagi hingga 6 petang
 
 
 


5 comments:

  1. syoklah andai emas itu semua akuuu yang punyaaaa ha ha ha..gud job eyda!

    ReplyDelete
  2. rasa macam nak pergi lagi laa..nak mendulang lagi..haritu tak sempat..hehehe

    ReplyDelete
  3. part mendulang paling best.. lagi best kalo dapat =D

    ReplyDelete
  4. kimie sporting sangat.. izzat jadi model terbaik.. kak eyda bab mendulang bersungguh2 tu..

    ReplyDelete
  5. Gigihnya mendulang.. Nak sikit.. hehehe

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...