April 6, 2015

CHaRLie @ KuMBanG RoVe


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Entry sebelum nih Eyda ada bagitau pasal anak-anak Eyda kan.. Meh Eyda story mory pasal apa yang dah berlaku kat diaorang tuh.. 

Anak-anak Eyda kena Charlie atau nama lain Kumbang Rove.. Selalunya Izzat yang kena serangga nih.. Tapi kali nih dengan Kimie sekali kena.. Pagi nih pakat tak mau ke sekolah kerana masing-masing mengadu sakit sangat..


Charlie @ Kumbang Revo


Eyda apa lagi bawa laa diaorang ke klinik.. Nasib laa dapat surat cuti sakit.. Lega skit, kalau tak Eyda kena buat surat kat cikgu diaorang.. Ermm lepas nih kena simpan laa krim sapu yang diaorang dapat tuh..

Boleh laa guna lagi bila kena Charlie nih.. Jom Eyda share skit info pasal Charlie atau Kumbang Revo..




Charlie nih suka kat kawasan yang ada cahaya atau lampu.. Jadi pada rumah sesiapa yang ada Charlie nih cuba laa tido jauh daripada cahaya atau lampu.. Kalau jumpa jangan picit dengan tangan tau.. Kalau ada pada lantai, guna kertas atau tisu untuk buangkannya.. Kalau ianya berada atas badan, hembus atau tiup.. Kalau terkena, cepat-cepat laa basuh kawasan tersebut dengan sabun dan air..

Ada member opis kata kalau tak salah boleh guna kapur kasut sapukan kat tempat yang kena Charlie.. Ada sesiapa ada petua lain kalau kena Charlie nih?





49 comments:

  1. Kumbang ni memang bahaya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuh laa pasalnya.. kesian tengok diaorang..

      Delete
  2. Maaf Eyda...Kite tak tahu ..Tapi thanks for sharing yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyda pun tau setelah orang kata kesan yang kena kat badan Izzat tuh berpunca dari charlie.. pernah jumpa jugak dalam rumah..

      Delete
  3. Replies
    1. comel katanya...rasa nak tumbuk2 hehehe

      Delete
    2. jangan tumbuk, nanti kena toksin dia, sakit tuh kak JM..

      Delete
    3. kalau camtu sis JM nk kiss boleh

      Delete
    4. Kalu rasa rindu nak MC... Sila lah KISS...

      Delete
    5. klu kis maunya mulut membengkak besar.. lagi seksa.. tak sanggup laa nak KISS..

      Delete
  4. Replies
    1. memang bahaya.. walaupun ianya kecil macam semut, tapi ianya memang bahaya..

      Delete
    2. kecil mcm semut je? pesal dalam gambar besar cam cicak :-)

      Delete
    3. Mungkin CICAK tu nak kena LASTIK!

      Delete
    4. kalau tunjuk gambar saiz sebenar nanti kak JM kena guna kanta nak tengok plak.. kan susah tuh..

      Delete
    5. sila laa LASTIK.. hehehe..

      Delete
  5. Oh Kumbang revo rupanya nampak macam semut api :-)

    ReplyDelete
  6. Ishhh...bahayenya, kak.
    Thanks sudi share.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bahaya Shikin.. u r welcome.. kebetulan pergi ambil ubat di klinik dan cari sedikit info berkaitan untuk dikingsi bersama..

      Delete
  7. ni adik beradik charlie chaplin tu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya ada laa sangkut sedara jugak..

      Delete
  8. eeh..ehh..jap...besar jgk serangga charlie ni..seklai dia gigit habis bengka2 badan eh...ni pertama kali dgr...bagaimana keadaan anak Eyda skrg...rasa gatal2 tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecil jer charlie nih, macam semut jer saiznya.. tak boleh kena toksin kat badannya, kalau kena tuh yang jadi macam melepuh kat kulit tu.. boleh jadi bengkak macam ada air bisa jugak..

      Delete
  9. Replies
    1. itulah walaupun kecil, tapi bahaya..

      Delete
    2. Baru 47,000 belum 80 Juta! He He He...

      Delete
    3. kalau 80 juta..mmg JM x nampak SS lah...nampak Chalie je sana sini...lama2 jatuh cinta sama Charlie

      Delete
    4. Ok jugak jatuh cinta dengan Charlie... Charlie bersepah.... Ilang satu petik lagi... Kannnn Jay Emm kannn? Lain laa SS... Hanya ada 1 je... Itu pon org tak pandang pon....
      * Lastik cicak!

      Delete
    5. abis laa pakat nak cari Charlie plak..

      Delete
  10. Menatang ni pernah ketit anak2 kak jugak... habih melepuh cam kena air panas...
    byk kat kawasan bendang...... hati2......

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa pasal.. sejak dok kuarters nih yang anak2 pernah kena.. selalunya Izzat ja sebab dia tak suka pakai baju.. ntah kenapa kali nih, Kimie kena jugak..

      Delete
  11. Baru tahu pasal charlie ni..bahaya jugak ni..thank for sharing kak eyda :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa pasalnya.. u r welcome Cik Mimie..

      Delete
  12. tak pasti pulak...masa kat kolej budak-budak tu letak minyak gamat...jd ke tak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh ya ka Sally.. boleh cuba kalau nak tau keberkesanannya..

      Delete
  13. Pepijat ke Eyda..Kalau pepijat tu pernah la tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah laa nak cakap.. Afidah pernah tengok ke rupa serangga sebegini..

      Delete
    2. entah..masa duduk kat kg pun tak pernah jumpa lagi..ke jumpa tpi tak kenal

      Delete
  14. penah dengar charlie tu as penyakit tapi tak tau apa punca.. ingat memang sakit gatai2 ke rupanya dari spesis semut.. huurm..

    kena always beware.. nauzubillah. tak penah kena lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena dia memang sakit.. spesis ala2 semut gitu.. memang laa, kalau jumpa memang Eyda akan buang trus..

      Delete
  15. Wana tak berapa tau pasal kumbang ni..bahaya juga ya eyda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bahaya wana.. tengok jer kecil, macam tak mendatangkan kemudaratan, tapi kesannya memang truk laa..

      Delete
  16. Bahaya betul charlie ni.
    Member saya pernah kena masa duk asrama dulu.
    Takut tengok naik gelembong air kat keliling pinggang dia.

    ReplyDelete
  17. Baru tahu pasal kumbang nie..
    Bahaya rupanya ye... Kena lebih hati2 lah lepas nie..

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...