March 9, 2015

JaWaPaN KePaDa BunGa MiKRoFoN


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Masih ingat ke entry Bunga Mikrofon nih.. Eyda dah dapat jawapannya.. Hehehe.. Sendiri tanya, sendiri godek cari jawapannya kan..

Setelah melihat pokok dan godek dari internet, memang sah laa jawapan yang Eyda cari tuh.. Mesti korang terkejut dengan jawapan yang Eyda dapat nih..

Jawapan kepada bunga mikrofon yang Eyda tanya tuh rupa-rupanya bunga petai.. Huhuhu memang tak sangka bunga yang comei tuh akan bertukar menjadi petai..


https://www.google.com.my/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAUQjhw&url=https%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fphotos%2Fmazlanmahdi%2F9473804698%2F&ei=1wz9VIC2DMi0uASNtYGwDQ&bvm=bv.87611401,d.c2E&psig=AFQjCNFLmo61ma2R1wmYSR-rhhapjvPoDQ&ust=1425956143153285
Bunga Petai


http://www.google.com.my/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAYQjB0&url=http%3A%2F%2Fwww.skyscrapercity.com%2Fshowthread.php%3Ft%3D1454498%26page%3D5&ei=zw39VMqbIoLVuQSv14HwDQ&bvm=bv.87611401,d.c2E&psig=AFQjCNGugh4UKgr0ySRVunNstSiBzYS5Gw&ust=1425956684333596
Pokok Petai

http://diaanddiary.blogspot.com/2011_10_01_archive.html
Nama Saintifik bagi Petai


Boleh klik jer pada gambar untuk ke sumber gambar.. Okey sama-sama kita belajar ilmu baru hari nih.. Lepas nih tak jakun dah tengok bunga nih..



Sumber dari mr. google..



31 comments:

  1. Replies
    1. SSnak ke bunga yang warna hijau tuh?

      Delete
    2. comel ke SS..JM dah nampak cam 'benda' lain adus!!!

      Delete
    3. kak JM please jangan nampak 'benda' lain..

      Delete
    4. Hahaha sis JM bukan main lagi! ;)

      Delete
  2. cantik bunganya.. saya bukan boleh tengok bunga cantik-cantik ni jadi geram nak picit-picit.. hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan picit, nanti abis keluar bahagian luarnya..

      Delete
  3. Replies
    1. walaupun bunga petai, tapi cantik kan..

      Delete
  4. Replies
    1. kan, macam tak percaya bila tengok bunga yang cantik nih..

      Delete
  5. Apa!!! Bunga Petai??
    Selalu jugak tengok pokok petai kat kg suami tapi tak pernah nampak pulak bunga ni..
    Tu la orang kata...Nak kena makan angin dalam hutan pulak..Nak kenali lagi tumbuh2han yang masih aku tak tau ni...
    http://afidahazmi88.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena pegi kampung suami laa.. mana tau kali nih jumpa bunganya plak.. ishh tak kan sampai nak kena masuk hutan afidah..

      Delete
    2. Yorla...rasa macam ada lagi bunga pelik2 yang still tak pernah tengok..Kalau setakat hutan kat kampung tu tak best..mau masuk hutan belantara huhuhu,'tu pun kalau suami izinkan..

      Delete
    3. ishh mesti en.suami tak bagi masuk hutan.. tak pelah cari jer dalam internet.. banyak info yang kita boleh cari dan belajar bersama..

      Delete
  6. huhu..serius baru tahu ni bunga petai..lainnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan tak sangka kan tengok bunga nih..

      Delete
  7. woaaah ye ek ? ahahaha CT pokok petai pun tak pernah tengok
    tau buah petai ajelah.. mmg ada pokok petai eh dekat rumah Kak Eyda ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok pernah tengok, cuma bunganya first time tengok.. pokok nih seberang jalan berhampiran umah Eyda..

      Delete
  8. bentuk macam kacang oak pun ye gak.. yang chip and dale suka tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh ya ka.. tak perasan plak..

      Delete
    2. Haah macam oak, tapi a bit hairy :)

      Delete
  9. Biar betul bunga petai cantik sangat... buah petai busuk bau hihihi... suami ekin suka mkn kadang xmau duk dekat dgn dia xtahan bau

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ka ekin.. hehehe busuk kan bau petai.. tuh laa kalau tengok bunganya memang tak percaya bunga nih bunga petai..

      Delete
  10. bunga petai ke rupanya..biasa tgk petai di pasar ke x pernah tgk pokok petai itu sbb tak tahu...tapi yg pastu bunga petai tu mmg cantik unik...bunga tak de kelopak

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak JM..nih pun first time tengok bunganya.. kalau petai tuh dah selalu sangat laa tengok..

      Delete
    2. Akak pun first time. Selalu klu nampak pokok petai, time petainya berpapan-papan meriah. Tak pernah tgk time berbunga.

      Delete
    3. sama laa, first time tengok petai berbunga.. selalu nak nampak petai jer..

      Delete
  11. Laaaaaa, bunga petai rupanya... tak perasan langsung masa kak eyda up pic bunga ni di entry lepas.. Padahal kat rumah shad ada ja pokok petai ni.. tak perasan langsung.. :D

    ReplyDelete
  12. bunga petai?
    haha 1st time dengar
    1st timejugak tgknye

    ReplyDelete
  13. masa kecik2 dlu suka main benda ni. kumpul2..konon2 mikrofon

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...