HaNdKerCHieF CaMPaiGN

4/24/2014 10:49:00 AM


Assalamualaikum semua.. Korang penah tak dengar handkerchief campaign??? Saya dah penah dengar sebelum nih.. Masa keja di ibu pejabat.. Masa tuh banyak terlibat dengan program berkaitan dengan penjagaan sungai dan alam sekitar..

Tetiba teringat zaman sekolah rendah dulu.. Letak duit dalam sapu tangan.. Memang hari2 la bawak sapu tangan ke sekolah.. Pernah jugak duit hilang, mungkin sebab seluk poket ambik sapu tangan.. Masa tu baru darjah satu.. Teriak jelah, dah duit hilang.. Sedih kan.. Huhuhu..

Ermm ok lah nak citer satu contoh sekolah yang mengadakan kempen seperti ni.. Dulu penah la ke Methodist Girl School kat Penang.. Sekolah tuh mengamalkan tiada penggunaan tisu di sekolah.. 

Hanya sapu tangan dibenarkan digunakan di sekolah.. Hasilnya sekolah ni memang bersih dari sampah sarap.. Sekolah ini juga menjalankan kitar semula makanan yang tidak abis dimakan dengan menjadikannya sebagai baja.. Sekolah ini mengadakan sudut yang menempatkan pokok2 buah2an dan sayur2an....

Baguskan kempen yang diaorang adakan.. Kali nih nampaknya sekolah anak2 jugak ingin mengamalkan program seperti ini.. Memang bagus mewajibkan kanak2 membawa sapu tangan ke sekolah.. Diaorang boleh lap tangan, mulut selepas makan.. Lebih bersih kan..


Sapu tangan sorang satu ye.. Yang warna kuning, Izzat punya.. Yang warna hijau, Kimie punya..ok la senang nak beza kan???
 

Surat arahan dari sekolah tentang sapu tangan nih..



Ok lah sekian saja cerita berkaitan bebudak tuh.. Jumpa lagi ye..


You Might Also Like

4 comments

  1. Bagus kempen macam ni, selain kita mendidik anak2 skolah sambil kita memelihara alam sekitar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi tuh MJ..zaman dulu2 mmg bdk2 bwk sapu tgn ke sek..bdk2 skrg terutamanya lelaki mn mau bwk sapu tgn p sek..kecuali selsema ka apa, br la nak bwk..

      Delete
  2. bagus kempen mcm ni.mendidik anak2. dulu ms sekolah menengah je pakai sapu tgn. dh besar ni pakai tisu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul skrg nih spare tisu ja dlm handbag..hehehe..

      Delete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Blog yang Diikuti